keskiviikko 1. heinäkuuta 2020

Tukoksen aukaisu.

Tuhatpäinen seuraaja ryhmä soikeena huolesta,
Onko tuottamaton tullut Espenin runosuolesta?
Nyt se pyytämättäkin alkaa päristä, 
Tulee laatukamaa kuin tukkoisesta viemäristä.. 
Kuukausi vaihtui ja katosi helle, 
Samaa jauhaa tuo sama pelle! 
Urheilija olevansa kuvittelee, 
Ja sen ajatuksen kanssa huvittelee.. 
Toiset toteuttaa, toiset vaan suutaan soittaa, 
Kumpikohan mahtaa tosipaikan tullen voittaa.. 
Parin lomaviikon aikana koomasta heräilin, 
Ja pari tuntia treeniäkin keräilin.. 
Ei tuntitaakka silti pahemmin ala ahdistaa, 
Mutta kyllä se mukavasti arkeakin tahdistaa.. 
En tässä ole kilpaurheilu ajatuksia päästä sulkenut, 
On muuten joskus huonomminkin kesällä kulkenut.. 


keskiviikko 10. kesäkuuta 2020

Lunastusten aika koittaa...

On tässä taas kaikkee rankkaa itselle lupailtu..
Onko mikään mahdollista vaiko vaan paskaa puhuttu ja hupailtu?
Sen verran tehnyt lupauksen rajun 
Että pelkkä ajatus vie jo tajun. 
Oon koittanu ottaa ittee niskasta 
Ja muutaman ratavedon kiskasta..
On ollu vetojuhta sangen toimiva,
Olenko hänen peesissään kovat tulokset poimiva?
Pitää sekin vireyttä yllä mielessä, 
Kun on hällä nopeita soluja myös kielessä!
Joko ensi viikolla vapautamme pedon,
ja vedämme raa´an tonnin vedon?


tiistai 2. kesäkuuta 2020

Tuloksetonta tuhoon tuomittua tunnin treenausta toukokuussa?

Tässä se vaan päivät porskuttaa eteenpäin ja ei oo enää kevättä rinnoissa vaan ollaan jo siirrytty totaaliseen kesäkiimaan.
Tämä tarkoittaa että kovat on kovia ja me muutkin yritetään jotain harrastaa..
Ammattilaiset vetää ahnaita tunteja ja kilometrejä niinkuin pitääkin.
Itsekin olen liikkellä ollut. Olen koittanut ottaa hivenen erilaista näkökulmaa tähän harrastamiseen erityisesti nyt toukokuun aikana. Rullasuksilla ei oo merkittävämmin tullut vedettyä, suoraan sanottuna ei oo ees hirveesti kiinnostanut, vaikkakin se siellä takaraivossa kolkuttaa välillä että hiihdä poika hiihdä.. No eiköhän tässä lähiakoina aleta pari rullalenkkiäkin viikossa tekemään.. tunnin mittaisia tietenkin... Onpahan mielenkiintoa kun on vielä tälle kaudelle melkein neitseellisiä lajeja aloittamatta, vaikka niissäkin silti aika paljon tuttuja piirteitä jo näillä vuosilla.
Eipä tässä taaskaan ole sen isommin sanottavaa niin koitetaan vaikka listata tänne noita mitä on kuukauden aikana tullut touhuttua..

1.5. Sauvakävelyä 1h25min (11km) lisäksi ulkojumppaa telineillä 35 min ja loppuverkat spinningpyörällä 10 min

2.5. Perus ulkoilua maantiefillarin kanssa 1h25min (34km)

3.5. Toinen perus jauhaminen maantiepyörällä tälle kesälle, lisä mielenkiintoa toi se kun ajauduin mukaan pro ajajien treenivetoon Iskin peesiin ja mentiin pitkä pätkä yli 30 keskinopeutta Sainpahan tälleen pyörä kauden alkuunkin pikkuisen painetta reisille 2h5min (56km)

5.5. Juoksu 50min (9km) Mutkitellen töihin aamulla ja iltapäivällä suorempaan kotiin 25min (5km)

6.5. Radalla 4x5x200m viiden setti minuutin palautuksella ja settien välissä 3min palautus, kolme ensimmäistä viiden sarjaa 34-36sek ja viimeinen viiden sarja "jäähdytellen" 36-41 sek yhteensä 1h10min (11km)

9.5. Maantiepyöräily 1h15min (32km)
      Illalla saunalenkki kärrykävelyhölkkää perhelenkkeilynä 5km

10.5.  Perhe kuntoilua kärryä työntäen, sisältää varsin pitkät ja monipuoliset jumppa osuudet kahdella eri ulkojumppa paikalla yhteensä 2h50 min ja kärrytkin liikkuivat 13 kilsan verran

11.5. kuntopyörällä 45 min ja keskikropan läskien kiinteytystä 15min

12.5. Juosten töihin mutkien kautta 50min (10km) ja töiden jälkeen suorempaa kotio 25min (5km)

13.5.  Kuntopyörällä 40 min

14.5. Radalla pyramidi harjoitus, 100m, 200m,300m, 400m,300m,200m,100m x2, eka 100m 20 sek, palautus 20sek, 200m 40sek, palautus 40sek 300m 60sek, palautus 60sek, 400m 80sek, palautus 80sek jne, toinen setti vähän kovempaa loppuun vielä 5x100m pidemmällä palautuksella 16-14sek satasia. Yhteensä 1h 15min (12km)

16.5.  Ulkojumppaa, sisältää kävelyä, hölkkää, hyppelyitä, leuanvetoa 28kg repun kanssa, dippiä, jne.. Yhteensä 1h10min

17.5. Maantiepyöräily 2h40min (66km)

19.5. Kävelyä metsässä 1h (6km)

20.5. Juoksu töihin 50min (10km) ja töiden jälkeen kotiin 25min (5km)

21.5. Rullahiihto TT 1h (16km)

22.5. Juoksu radalla 4x800m/2min ja 4x200m/3min + verryttelyt 800 metrin ajat 2,40-2,42 ja kaksi sataset oli 36, 36, 34 ja 32 sek. Yhteensä 1h15min (12km)

24.5. Kärry kävelyhölkkää + monipuolinen jumppa ulko telineillä 1h40min
         Iltalenkki kuntopyörällä 50min

25.5. Maantiepyöräily 1h (30km) Pikainen lenkki tyylillä "kovaa kotiovelta alkaen" oma testi ehtiikö käydä 15 kilsan päässä kääntymässä tunnissa Pelivaraakin jäis jos ois vaan suoraa tietä ilman risteyksiä missä joutuu pysähdellä ja hiljennellä..

26.5.  Ulkona jumppailua..
Sisältää hölkkää, kärrykävelyhölkkää, hyppelyitä, kyykkäystä, leuanvetoa, dippiä, yms, tällä hetkellä alkaa olla suht varmassa 20 toiston leuanveto kunnossa. Yhteensä 1h15min

27.5. Rauhallinen iltalenkki maantiepyörällä 50min (22km)

28.5. maantiepyöräily töihin pidemmän kiertotien kautta 55min (23km) (iltapäivällä suoraan kotiin 4km en laske enää edes kuntoiluksi..vain pakollista paikallisliikennettä)

30.5. Maantiepyöräily 2h30min (63km)

31.5. Juoksua 1h15min (17km)

Sellainen oli toukokuu.. näin vähäiset kuntoilut vielä jaksaa kirjata tähän ..silti tuli aika pitkä ja tylsä lista.. huutakaa hep jos joku jaksoi lukea loppuun saakka..toki saa kommentoida jotain viisastakin ..sitä niin harvoin esiintyy tällä palstalla...

      

lauantai 16. toukokuuta 2020

Reppujumppaa

Koitetaan kehittää sitä mitä on täällä tullut luvattua,
 ja välillä koitetaan saada jotain jopa kuvattua.
Tällä kertaa raahasin mukanani reppua,
voihan sitä noinkin kiusata tuttua heppua.
Vielä tuossa ei ennätys lukemia mitata,
mutta kumminkin sai treenin jälkeen mehua kitata..




keskiviikko 13. toukokuuta 2020

Toiveiden toukokuu

Tässäpä sitä onkin taas kirskuen nytkäytetty liikkeelle ties monesko uusi hiihtotreenikausi. Vai onko tämä nykyään vaan kuntoiluvuosi jonka merkkaus vaan aloitetaan tiettynä aikana vuotta... Mene ja tiedä..
Tässä on kuitenkin aloiteltu ja touhuiltu ja melko paljon varmaan mennään samalla kaavalla kuin ennenkin että pikku pätkä perus jauhamista melkein päivittäin.
Tämän lisäksi haaveena hieman jotakin erilaistakin mitä harvemmin on tullut harrastettua... Tähän harvemmin harrastettuun voidaan ehkä listata tuo aiemmissa päivityksissä mainittu ratajuoksu. Ja siis varsinkin se tavoitelistassa oleva tonnin veto mahdollisimman hyvään aikaan.. Tuonnehan sen listasin että alle 3,10. No sekin sittemmin on kiristynyt aikaan tasan 3min. Vääräleuat mokomat saivat yllytettyä somessa piru vie, minä ja suuri suuni.. No siinä joutuu kuitenkin itse pääpirukin juoksemaan, mun lisäksi siis kun lupautui jäniksen rooliin jos aikatavoite on edellä mainittu.  Tätä touhua silmällä pitäen on jo vedetty yksi harjoitus radalla ja huomista odotan pelon sekaisin tuntein että mitä sieltä onkaan tulossa!
Mitä noihin muihin tavoite hommiin tulee, niin eipä niitä juuri ole edes mietitty. No okei leuanveto 20 kertaa tuli tässä vahingossa kun hieman jumppasin.. Eipä ollut virallista taltiointia, katsotaan onnistuuko se jossain vaiheessa. Ja nämä kaksi edellä mainittua hommaa on keväällä tuntunut suht hyvälle. Yhtenä syynä varmaan se että pitkästä aikaa moneen vuoteen ei tullut kevät kiloja. Eli tässä on toiveita ilmassa että minustakin voi tulla vielä urheilija.. Ai niin.. Olihan siellä se kympin juoksun aika tavoitekin.. Kerran oon vitosen keväällä jaksanu juosta alle 20 min tietä pitkin niin kaipa se maltillinen 38 min 10 km saattaa sieltä tulla kun pistää tossua toisen eteen..
 Tässäpä sitä vedetään puutteellisella suoritustekniikalla itseäni merkittävästi kovempien perässä.
Edellä Huhtalan Pasi ja sitten kolmen minuutin yritykseen yllyttäjä Juha Nyyssönen.

torstai 16. huhtikuuta 2020

sunnuntai 12. huhtikuuta 2020

projekti 2020 +1

Kevättä tässä vietetään ja tulevaakin hieman ajatellaan.. 
Tämän huhtikuunkin olen viettänyt jonkinlaisen perus liikunnan ja ulkoilun merkeissä. Ammattilaiset vetää hirmuisia kilometrejä suksilla siellä missä sitä lunta on. Täällä ei oo hiihtokelejä eikä muutenkaan kiire minnekään urheilun saralla.. Ajattelin kuitenkin että jonkinmoisen liikunnan parissa viettäisin edelleenkin tämän ns. siirtymä kauden. Koska eipä tässä ole mitään raakaa kisa rupeamaa mistä pitäisi palautella parin kolmen viikon levolla ennen uuden kauden alkua.. Uskoisin että ihan hyvä tulee tässä kun pitää teemana vaikka keppikävelyä ja kuntopyörää ja siihen jatkeeksi hieman läskien kiinteytys jumppaa.. Eiköhän niillä toimilla ole sitten ihan mukava lähtee niin kutsuttuun uuteen kauteen. Vai mitä mieltä tästä on blogia seuraava tuhatpäinen asiantuntija joukko?! Ainakin pääkoppa tykkää pienestä liikunnasta ja pysyypähän tuo painokin hallinnassa.. Nyt 84 kiloa.. Viime vuonna 1 toukokuuta  oli painoa 90..
Niin menneestä kaudesta olenkin kaiken kertonut eikä siitä paljoa kertomista ollutkaan.. 
Mutta ainahan sitä voi ja pitääkin katsella tulevaan... 
Niin siinä kävi että taitaa tulla sm 50km hiihdettäväksi ensi talvena minullakin.. Eipä kai sitä voi tälleen jättää.. Elikkä siis olkoon nyt ainakin tässä vaiheessa nimellä projekti 2020+1.
Jonkin verran tässä miettinyt noita perus liikunnan elementtejä ja sitä kautta noihin omiin kuntoiluihin jotakin pieniä tulos tavoitteita. 
Sellaisia ehkä suht realistisia mutta kuitenkin sellaisia että joudun olemaan ainakin jokseenkin aktiivinen että pystyn ne tekemään.. Sellaista perus settiä että pysyy työläinen kohtuullisessa kunnossa.

Perus kuviona.
Juoksu 10km ajassa 38 min
Juoksu 1km alle 3,10
Paino leuanveto 50kg ykkösmaksimi
Leuanveto määrä väh. 20x
Ainakin yksi 100km lenkki, rullilla tai lumella hiihtäen.. 
Se sm 50.. (jos alkuperäisen teeman mukaisesti niin "pitää olla hyvässä tulos kunnossa kun päivämäärä koittaa") No sen hyvän tulos kunnon määritelmän pidän itselläni, mutta jokainen pystyy sen päättelemään viime vuosien treeni tunneista ja tulostasosta muutenkin.
Tuohon listaan on mahdollista että tulee lisäyksiä ja tarkennuksia mutta tuo tavoite lista pidetään.. Suorituksia koitetaan sitten esittää täällä ja todistaa tehdyksi..