keskiviikko 4. kesäkuuta 2008

Pyöräilijät ja autoilijat


Tänään oli suhteellisen nautinnollinen fillarilenkki yläsavolaisessa maalaismaisemassa kirkkaassa auringon paisteessa, Treeni kulki ja polkeminen oli kivaa niiltä osin.

Mutta varsinainen aihe liittyy tähän suomalaiseen liikennekulttuuriin.. Taas vaihteeksi huomasin että autoilijat eivät juurikaan ota kevyttä liikennettä huomioon. Maantiellä ajetaan muutaman sentin päästä vaikka tilaa olis väistää, tietenkin joskus tiellä on ahdasta kun liikennettä molempiin suuntiin. Mutta jos tilaa on niin onko silloin pakko tehdä pyöräilijän olo tukalaksi ajamalla niin läheltä, ajattelemattomuuttaan tai sitten tahallaan.

Ja sitten on niin kiire autoilla että täytyy juuri lähteä edellä menevää ohittamaan kun fillaristi on kohdalla vaikka suoraa olisi sen jälkeen jäljellä vaikka millä mitalla. Autoilija voittaa siinä alle sekunnin ja pyöräilijä kokee kauhun hetkiä ja pelkää henkensä puolesta.

Tietty vuorovaikutusta täytyy olla puolin ja toisin, esim ryhmässä kun ajaa niin fillaristinkin toki täytyy pyrkiä ajamaan peräkkäin, vetovuoron vaihtoja tosin tulee ja hetken pyörät rinnakkain.

Sama ongelma kohdataan myös rullahiihtäessä/luistellessa. Siinäkin toki täytyy luistellen muistaa että ehkä on syytä jalat vetää suppuun auton vastaan tullessa.

Ja vielä lisää mietinnän aiheita tekee tuo risteysalueilla kiilaaminen, läheskään aina ei autoilija muista väistää kevyttä liikennettä vaan härskisti kiilaa eteen, kysymys siis kuuluu että jos rullahiihtäjä henkensä pelossa tekee reijän väärin ajaneen auton kylkeen sauvalla,kuka maksaa sen?

Ainakin itse auton ratissa ollessaan pyrkii kaikkia noita tilanteita välttämään kun on kokenut noita tilanteita kevyen liikenteen näkökulmasta.

En uskalla väittää olevani hyvä kuski, pari kertaa on itsekin ajanut silleen hieman puolihuolimattomasti ja sitten huomannu että esim fillaristi joutui luopumaan etuajo-oikeudestaan. Kyllä sellaisen tilanteen jälkeen itseään hävettää pitkään se tilanne, melkein tekee mieli mennä sen fillaristin luo ja sanoo että lyö mua turpaan. No kokemus opettaaa, ainakin itse pyrin ottamaan opiksi ja lopulta aika hyvin sen osaakin kun muistaa aina auton ratissa sitä toistakin osapuolta.

Kommentoikaa!?

Mun loma alkaakin olla puolessa välin, liikuntaa raitista ilmaa ja aurinkoa on tullu miehekkäästi, samaa rataa jatketaan. Tänään Ylä-Savossa huomenna jo sitten auton keula kohti pohjois-karjalaa, ja koitanpa muistaa ottaa kevyen liikenteen huomioon!;)

Täältä tähän.

2 kommenttia:

  1. Nyt on asiaa... Vaikka tuolla Etelä Euroopassa on noin 10 kertainen liikenne, siellä ajaminen on huomattavasti turvallisempaa kun täällä korvessa.

    Miten voi ollakin, että joka lenkille löytyy ainakin se yksi, joka sattuu omistamaan koko tienoon ja katsoo asiakseen ohjata sinne eksyneet ojaan ;)

    VastaaPoista
  2. Juu olenpa samaa ihmetellyt monesti itsekin! Suomessa tuntuu olevan sellainen kulttuuri, että jos jalankulkija/ pyöräilijä/ suksija tai muu suhari on tulossa suojatielle, niin kaasua pitää painaa, että varmasti pääsee ennen yli! Ulkomaalaisrekisterissä olevat väistää... ja vaikka esim. Tallinnassa oli keväällä hirveen paljon liikennettä ja ajoivat kovaa, niin suojatielle astuvia väistettiin aina!

    Autoilijoilla on siis syytä miettiä... itsellekin tulee nyt 130 kilsaa päivässä ajoa, ja välillä noita pyöräilijöitä on tuollakin kapealla ja mutkikkaalla tiellä - toivottavasti muistan aina väistää tarpeeksi kaukaa!

    Eilen muuten meinasi yksi autoilijakin tulla eteen risteyksestä - ilman hätäjarrutusta olis kolissut ja pahasti!

    VastaaPoista

Mitä enemmän tänne kommentteja laittaa,
sitä enemmän mullekin bloggaus maittaa!